Biogram Postaci z tego okresu

Paweł z Wizny  

 
 
I poł. XVI w. - II poł. XVI w.
Biogram został opublikowany w 1980 r. w XXV tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Paweł z Wizny (2. poł. XVI w.), działacz ariański. Pochodził z miasta Wizna na wschodnim Mazowszu, zapewne z rodziny plebejskiej. Może początkowo należał do ruchu kalwińskiego, ale jest znany dopiero jako antytrynitarz. Dn. 10 VI 1565 na synodzie ariańskim w Brzezinach (Brzeziu) na Kujawach, wraz z Mikołajem Wędrogowskim i Mikołajem Żytno, występował przeciwko anabaptyzmowi. Jako «superintendens ecclesiarum Litvanicarum» (Lubieniecki) był zresztą jednym ze zwołujących ten synod. W grudniu t. r. uczestniczył w odbytym w Węgrowie na Podlasiu synodzie, poświęconym również sprawie ponurzania (chrztu). W styczniu 1568 jako «superatendent niekiedy [niegdyś] wileński», aktualnie zaś minister u rtm. królewskiego Dawida Hlebowicza Jesmana (Jesmanowie mieli dobra w woj. połockim, mińskim i nowogródzkim), prezydował na synodzie w Iwiu koło Oszmiany (woj. wileńskie), gdzie dyskutowano m. in. o przedwieczności Chrystusa, wzywaniu Ducha Św., ponurzeniu, posiadaniu poddanych itd. Przeciwstawiając się Szymonowi Budnemu, a zbliżając do swego dawnego teologicznego przeciwnika Marcina Czechowica, wysunął wtedy P., wraz z Jakubem z Kalinówki, radykalne społecznie hasła. Jego założeniem było zdanie: «Bo ja tak rozumiem i tak wierzę, iż sie wiernemu nie godzi mieć poddanych, a daleko mniej niewolników i niewolnic; gdyż to jest rzecz pogańska panować nad swoim bratem, potu jego abo raczej krwie używać». Użalał się P. dalej nad uciskiem «niebożątek» chłopów na Litwie i w Polsce oraz występował przeciwko posiadaniu przez ministrów fołwarczków. Nie był jednak pacyfistycznym «kosturowcem». Wg relacji Budnego synod iwiejski w zasadzie odrzucił postulaty radykałów. W październiku 1568 «Paweł superintendent z Litwy» uczestniczył w synodzie w Pielesznicy (obecnie Pałecznica) koło Miechowa, gdzie poruszano w radykalnym duchu podstawowe sprawy społeczne. Pod względem poglądów teologicznych był wtedy najpewniej unitarianinem. Dalsze jego losy nie są znane. Był, być może, związany ze zborem ariańskim w Nowogródku, którego dzieje do r. 1593 nie są zbadane, a który rozwijał się pewno pod opieką Jesmanów.

 

Górski K., Grzegorz Paweł z Brzezin, Kr. 1929; Kot S., Szymon Budny, Wiener Archiv f. Geschichte d. Slaventums u. Osteuropa, Graz 1956 II 98 (nadbitka); Szczucki L., Marcin Czechowic, W. 1964; Wokół dziejów i tradycji arianizmu, Pod red. L. Szczuckiego, W. 1971 s. 69, 172; – Akta synodów różnowierczych w Pol., II; Budny Sz., O urzędzie miecza używajacem, W. 1932 s. 180–216; Lubieniecki S., Historia reformationis Polonicae, W. 1971.

Wacław Urban

 
 
 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.
 
     
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.